140426

 

 

 

Lördag på racerbanan

 

Det märks att att jag är äldst i det här gänget för jag vaknar ofta först om det inte är något speciellt som bestämmer tiden för uppstigning. Jag var i alla fall uppe strax före sju och smet ut. Då var det nån enda som var ute i grannekipagen men det var väldigt lugnt.

 

 

4906s Morgon i lägret

 

 

4907s Lite morgonputs

 

Det var i alla fall några få som var uppe och putsade bort resterna av nattens regndroppar. Det regnade ganska rejält några timmar inatt vilket inte är så vanligt på dessa breddgrader. Kommer ni ihåg sången ”It never rains in southern California” ? https://www.youtube.com/watch?v=-pyC7WnvLT4 Om inte så kan ni ju lyssna på den här länken. Albert Hammond var det som sjöng den version jag kommer ihåg.

 

 

4908s Snö

 

Vi trodde att vi skull klara oss från snö den här gången men det kom lite grann där uppe i bergen. Inget som påverkar oss dock. Vädret ser i alla fall ut att bli väldigt bra framöver. Jag tittade på klart.se och det såg väldigt lovande ut. http://www.klart.se/väder-lake-arrowhead.html Kolla länken om ni vill. Jag vet att ni har haft kanonväder där hemma, åtminstone så har det hörts så på dom vi haft kontakt med.

 

 

4912s Svenhards svenska bullar

 

Till frukosten serverades det bland annat Svenhards svenska bullar. En verklig energikick. Dom är ganska amerikaniserade i sin smak även om farmor Tilda började med bakandet hemma i Sverige i slutet av 1800-talet. Dom flesta åt i alla fall med god aptit.

 

 

4915s Flingor och mjölk

 

Flingor och mjölk smakade bra även om det var lite kallt i luften. Dom smakade ungefär som kalaspuffar. Gott tycker jag även om jag är lite till åren och ”borde” tycka att det är för sött.

 

 
 
 

4916s Alex

 

Som ni ser så är det inget lyxhotell vi bor på när vi är ute på tävling. Ungdomarna bor på tältsängar i trailern och vi vuxna tränger ihop oss i ”the Toterhome”, vilket är en husbil byggd på en lastbil.

 

 

4929s McLaren

 

Vad sägs om den här bilen då? Riktigt häftig tycker jag i alla fall. Bland dom tuffare på banan men det törs man väl knappt säga så att jänkarna hör det. Den är dock ingenting för mig i alla fall, mest beroende på prislappen. 1.15 miljoner dollar. PHU!!!!

 

 

4946s Städning

 

Minsta lilla oljedroppe eller annat skräp på banan så blir det ovillkorligen stopp för städning. Jag undrar om dom här gubbarna är lika bra på att hjälpa till med städningen hemma.

 

 

4949s Patricia och Russels pappa

 

Här står Patricia och Russels pappa, Pearce, och väntar på att Dave ska starta. Pearce kom tidigt i morse och har varit med hela dagen. Han är väldigt engagerad och verkar tycka att det är bland det roligaste han vet. Kul med sådant engagemang.

 

 

4952s Full fokus

 

När det är dags, och långt innan, för start är det full fokus som gäller. Han går in i en koncentration som vilken elitidrottsman som helst. Det här med tävlandet är som en drog för honom. Jag kommer osökt att tänka på en bit med Syster Sol som heter Full Fokus.

 

 

4961s Burn out

 

Dags att värma däcken för bästa möjliga fäste. En del är så noga att dom kollar däckstemperaturen med termometer för att kolla så att det inte är minsta möjliga felmarginal. Har man olika temperatur på däcken så kan det hända att man får sladd på kärran.

 

 

4967s Golfbil

 

Den här golfbilen får verkligen veta att den lever. Dom lastar den som om det vore en buss i södra Indien. Bara konstigt att ingen hänger på utsidan ännu. Det finns dock en gräns och det är när däcken tar i skärmarna. Hoppas att dom hör så att dom inte skär sönder däcken.

 

 

4972s Surfarbil

 

Här kan man snacka om patina. En riktigt häftig bil i mina ögon. Dessutom så går minnena åter en gång till musiken på 70-talet. Beach Boys och en del andra band. Här kommer en länk med the Trashmen från 1963. https://www.youtube.com/watch?v=ZThquH5t0ow

 

 

4977s Två ess

 

Dom där essen har jag inte sett förut och när jag frågade varför dom satt där så fick jag svaret att det alltid är bra att ha ett par ess i rockärmen. Det kan han ju ha rätt i.

 

 

4990s Wheelie

 

Det är kul att kunna stå så nära bilarna när dom startar som vi i teamet får göra. Det är bara ca 3 meter till den bil som startar närmast skyddsmuren där jag står och fotograferar. En begränsning är dock att man inte får gå bortanför granen. Om det händer något så är det väl där som grejorna börjar spruta.

 

 

5004s Wheelie även för Dave

 

En extra krydda på fotograferandet är att man lyckas få med dessa framhjulslyft. Dom lättar ju inte från backen några många tiondelar. På bilden här ovanför kan man ju faktiskt se att hjulet lättar även för Dave.

 

 

5012s Stetson

 

Idag har Tommy på sig sin nya hatt, en äkta Stetson. Riktigt snyggt med en Stetsonhatt tycker jag. Kanske inte helt anpassat att ha en så ljus hatt i sin verksamhet. Den kommer han att ha jobbigt med att hålla ren, men det kanske det är värt. Han passar i alla fall i den och det är väl huvudsaken. Oj där kom det med ett oplanerat skämt. ”Hatten är huvudsaken”. Hi hi.

 

 

5016s Vilopaus

 

Jag trodde inte att det skulle gå att ha det så bekvämt liggande på en fyrhjuling. Men med en kudde och lite god vilja ser det ju riktigt behagligt ut.

 

 

5020s Kathy och Pearce

 

Även Russels mamma Kathy anslöt till vårt läger senare på eftermiddagen.

 

 

5023s Kocken

 

Dagens middag bestod, som ni ser, av grillade korvar. Det ni inte ser var att det fanns bröd och även bruna bönor till. Bönorna smakade ungefär som dom brukar göra hemma. Det var lönnsirap i dom och det var nytt för mig på den här sidan av Atlanten. Dom bönor som jag ätit här tidigare har varit osötade. För mig som alltid älskat bruna bönor så var det jättegott och det verkade även dom flesta andra tycka.

 

 

5026s Nygaards

 

Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men Sofie, Tommys fru, passade på att köpa sig en biljett och följde med över för ungefär halva tiden. Hon kommer att åka hem i mitten av den här veckan. Vad har hon då gjort här? Jo hon har passat på att besöka en hel del gamla vänner och bekanta när jag och Tommy jobbat, dessutom så har det blivit en hel del långa promenader. Sen får hon väl berätta själv för nära och kära.

 

 

5033s Leksak??

 

Här har en av grannarna skaffat sig en ny leksak. En, som det såg ut på håll, gammal hederlig påhängsmotor till sin cykel. Han cyklade igång den som en gammal enpetare, för er som vet vad det var. (En enväxlad moped)

 

 

5036s Alexanders fynd

 

När allt tävlande var avslutat och Alexander börjat bli lite rastlös tog han med mig och Sofie på en promenad. Han ville visa den här bilen vilken var bland det häftigaste han sett här. Det är bara en liten bit bort sa han vilket stämde i mina ögon men många Alexanders jämnåriga skulle garanterat ha frågat om vi inte kunde ta golfbilen. Det är ett friskhetstecken måste jag säga. Bilen var i alla riktigt häftig. Kolla glasrutan i huven. Det är inte alla som har fönster på motorhuven heller.

 

Nu kommer jag på att jag inte sagt nästan någonting om själva tävlandet, men det beror väl på att det bara varit kvalificeringar idag. Dom har i alla fall fungerat bra med något så när jämna reaktionstider och bilen har uppfört sig som den ska.

 

Nej nu får det vara nog för idag.

 

Tack och hej

 

Lennart

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej