140425-2

 

 

 

Eftermiddag och race

 

Vi kan väl börja med en bild på Bill jobbande med lite mc-delar.

 

 

4859s MC-jobb tror jag

 

Sen kan vi väl visa hur bärgarkillen som bjöd Alexander på middag ser ut. Han berättade att hans son går Daves kurser och att han hoppas på att kunna söka till det här utbytet om två år.

 

 

4861s Bärgarkillen

 

För första gången sen jag kom med i det här utbytet så har dom ett bra förhållande till varandra. Förut har dom i princip bara delat entré. Nu, sen det blev nya ägare, har man ett större utbyte av varandra. Idag bjöd bärgarna på fika och i förrgår var det Shelly som fixat med fikabröd. Jättekul med tanke på hur nära dom egentligen är och hur mycket glädje man kan ha av ett bra samarbete.

 

Nej nu ska jag börja berätta om vad som händer och sker på racebanan.

 

 

4862s Depå

 

Så här ser depån ut på lite håll. Det kommer att komma ut en hel del kompletterande grejor. Om det slutar blåsa så kommer troligen en markis att monteras på släpet så att man kan få lite skugga också. Som det varit idag har det heller inte varit något behov av skugga för värmen har lyst med sin frånvaro. I morgon kommer det troligen att bli ca 20 grader på eftermiddagen och då är det ganska varmt om man är på en jättestor asfaltplan.

 

 

4863s Instruktioner

 

Här ger Tommy lite instruktioner om vad man ska göra och varför det är så viktigt att det sker så fort som möjligt. Alla ska ha sin plats i teamet, the pitcrew. Det får inte finnas någon som helst tvekan om vem som ska göra vad.

 

 

4864s Lufttryck

 

Här kollar Alexander lufttrycket så att det är rätt och särskilt att det är lika på båda sidor.

 

 

4866s Hela teamet på väg

 

Här är hela gänget på väg till starten för att Dave ska köra en av dom två rundor som han gjorde idag.

 

 

4870s Hjälm på

 

Det är på gång, eller har redan kommit, nya regler om viken typ av hjälm man måste ha när man tävlar i dragracing. Dave hade i alla fall köpt den här hjälmen ifjol. Det som jag egentligen skulle komma till är att det är en hel vetenskap att sätta på sig hjälmen och att den ska spännas fast både här och där.

 

 

4877s Wheelie

 

Om man tittar noga på den bortre bilen så kan man se att framhjulen lyfter från backen. Han stegrar alltså. Då kan man snacka om drag i kombin.

 

 

4889s Ekipage

 

Jag undrar hur mycket ett sånt här ekipage skulle kosta hemma i Svedala. Förmodligen flera miljoner. Det brukar i alla fall krylla av dom i depåområdet och förmodligen kommer det ett antal till i morgon bitti.

 

 

4891s Passagerare

 

Inför andra rundan så var jag på väg att gå bort till startområdet för mina bilder. Då vinkade Dave åt mig att jag skulle hoppa in i bilen. Det är inte mycket man ser framför sig så det kanske är bra att man bara kör rakt fram.

 

 

4893s Rent

 

Det är inte en massa onödigt lullull här inte. Bara det som absolut behövs och inget annat. Clean skulle dom väl säga här.

 

 

4894 Anglia -59

 

Jag tror inte att dom som hade sådana bilar i slutet på 50-talet över huvud taget kunde drömma om att den typen av bilar skulle kunna ha så mycket motor och gå så fort.

 

 

4901s Lägereld

 

Så var det då dags för lite mysig lägereld. Tyvärr blåser det lite för mycket för den där riktiga mysfaktorn. Men lite marshmallows, stavas det så där?, kan ju muntra upp dom flesta.

 

 

4905s Grillning

 

Varför har aldrig jag fått lära mig att grilla marshmallows och njuta av det? Alla ser ut att tycka att det är det bästa som finns medan jag passade på att norpa mig en chokladbit.

 

Nu är klockan snart tolv och det är väl dags att avsluta dagens skrivande.

 

I morgon börjar tävlandet klockan nio och då ska alla ha ätit frukost och ställt i ordning allt som ska vara i ordning med bilen. Därför säger jag nu god natt.

 

Tack för idag

 

Lennart

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej