140430

 

 

 

Sista April

 

Idag fyller kungen år, 68 tror jag. Men det kanske inte ni heller bryr er så mycket om. Jag vet inte varför jag kom på det bara så där.

 

Hur som helst så började dagen med mitt, för året, första möte med prärievargar. Coyote heter dom här. Det var två stycken som smög omkring strax utanför grindarna till området där jag bor.

 

 

5255s Prärievargar, Coyote

 

Coyoten är något större än en räv enligt min bedömning och smiter oftast undan när man ser dom. Kollade lite på Wikipedia och där står det att dom lever till stor del på möss och hardjur. Det har faktiskt hänt att dom attackerat och dödat människor även om det är ovanligt. 

 

När vi var på väg mot Davis i morse så var vi ute i så god tid att vi hann med en liten utflykt hem till Chads hus, där Markus bor, för att se hur det såg ut.

 

 

5259s Chads hus

 

När vi åkte dit drömde jag om en webkamera monterad i bilen för vägen dit går knappt att beskriva med ord. Kurvigt, krokigt och branta slänter. Jag kan ju säga som så att ”Trollstigen, släng dig i väggen”. Sen alla dessa hus, och miljöer, som man känner igen från Amerikanska filmer. Ni ska veta att en mycket stor del av dom filmmiljöer som finns med i Amerikanska filmer är inspelade i dom här bergen. Det var i alla fall en fantastisk utsikt från huset.

 

 

5965s Bill i slipartagen

 

Bill tillbaka på banan igen och gnor på nere i källaren tillsammans med Steve.

 

 

5268s Alexander äter Donuts

 

Varje år när vi är på plats så är det fika på Davis. En eller ett par gånger brukar jag och Tommy stå för fikabrödet. Idag handlade jag en mix av Donuts som vi bjöd på.

 

 
 
 

5269s Mix av Donuts

 

Ett dussin Donuts, och då får man en extra, för nio dollar. Det kan man ju inte klaga på.

 

 

5272s Fikagäster. Shelly, Bill och Luis

 

Fikat var i alla fall mycket uppskattat av alla parter. Det roliga är att när vi åker hem så är det också slut med fika på jobbet. Då är det en kopp kaffe i farten som gäller resten av året.

 

När vi fikat färdigt berättade Shelly att det brinner nedanför berget, ca två mil väster om oss. Då, på förmiddagen var det ungefär 100 hektar som brann. Jag, Bill, Alexander och Joe tog bilen oh åkte ner till en utkikspunkt för att se ungefär hur det såg ut.

 

 

5275s Brand

 

Området där det brinner heter i alla fall Rancho Cocamonga, svårt att läsa ut? Det kan vara lite svårt att se på bilden hur stort rökmolnet är men om ni tänker er att det är knäppt på ca 1500 meters höjd och ungefär två mils avstånd så kanske det går att få en liten känsla för hur stort det är. På dom senaste nyheterna som jag såg berättade dom att det brunnit + 500 hektar. Det är alltså 5 000 000 kvadratmeter. Vi kan i alla fall känna oss ganska lugna här uppe för vinden blåser från bergen. På tal om vind så blåste det 70 och i byarna upp emot 90 miles per hour. 30 till 40 sekundmeter. Det är ju nästan som att sätta en blåslampa till elden.

 

Det som känns mest tragiskt en sån här gång är att det oftast är någon sjuk människa som måste tända på någon annan stans.

 

 

5278s Aluminium

 

På bilden här ovanför ser ni delar av dagens uppgifter för Markus. Han hade svetsat aluminium, vilket han aldrig gjort förut. Det ska bli en gångramp ut till en båtbrygga. Stora skillnaden, sade han, var att man måste svetsa fortare för att inte bränna sönder.

 

 

5285s Russel och Hampus med flera

 

Hampus har i alla fall varit på skolan dag och följt med Russel på hans lektioner. Dom hade haft bland annat spanska, historia och keramik. Idag hade Hampus provat på det här med att dreja. Det var inte lätt sa han. Det kan jag förstå för jag minns hur lycklig jag var när jag i nionde klass lyckades dreja en grej så att väggarna var fem cm höga och hur förbannad, på ren svenska, jag var när fröken slängt den utan att stoppa den i brännugnen. Hon är inte förlåten än idag.

 

Idag har Tommy varit ner till LAX för att lämna av frugan, hon är på väg hem nu. Tyvärr så har hennes flyg blivit försenat med minst 16 – 17 timmar. Så vi får väl se när han kommer tillbaka hit upp. Som tur är så har vi ett par dagar som är lite lugnare just nu så jag hinner gott och väl med att ta hand om dom sysslor som är.

 

Det var dagens skörd.

 

Tack och hej

 

Lennart

 
 
 
 

 

 

 
 
 
 

1 kommentarer

Camilla H

01 May 2014 23:22

Ojoj, kan tänka mig att elden sprider sig väldigt snabbt om det blåser så mycket. Hoppas att det var obebyggd mark så att inte massa människor blev utan hem.

Kommentera

Publiceras ej